Ještě včera nebyly k mání detailní fotografie jednotlivých částí a tak jsem je luštil na you tube z nekvalitního záznamu. Skvěle jsme se doma bavili. Zkoušeli jsme uhádnout jednotlivé země a smysl použitých symbolů. Stereotypy a předsudky nás v našich životech ovlivňují víc, než si sami připouštíme, a tak je vždycky dobré, když na ně někdo upozorní. A pokud to udělá umělec a humornou formou, pak o to lépe.
Chladící věže jaderné elektrárny na rakouském území, chybějící Velká Británie, Švédsko jako balík z Ikey, Rumunsko jako Dracula land, polští kněží vztyčující vlajku hnutí homosexuálů… No, prostě skvělé!
Němci se zatím taktně nevyjádřili, ale možná jen mají v sobě více nadhledu, než si myslíme. Německo je symbolizované dálnicemi, tedy vlastně tím, co jediné mnozí z nás z Německa znají. A ten hakenkrojc? Kdo ho vidí, ten ho vidí. David Černý právě tenhle symbol vytvořil přesně na hraně tak, aby si každý zodpověděl otázku, co vidí a proč.
A bulharský poprask? No, jak to říct? Vypovídá o Bulharech víc, než cokoliv jiného. Bulharsko jsem celé prokřižoval a dost toho viděl. Je to krásná a zaostalá země. Chcete-li nějaké měřítko vyspělosti, uvedu jedno profesní, kterého jsem si všiml. Absence knihkupectví i ve velkých městech. Dokonce i univerzitní město s antickou minulostí a krásnou atmosférou jako je Plovdiv, má knihkupectví, za které by se styděl i severočeský Chánov. A Velike Tarnovo? Tam nenajdete žádné. Ať už se jim to líbí nebo ne, většina lidí si prostě spojení tureckého záchodu a Bulharska vybaví. Ale to už je bulharská povaha, raději sáhnou po kinžálu, než by s tím něco udělali. Ta země v sobě má ale tolik krásy a tolik úžasných památek, že snad někdy na blogu zavzpomínám…
Entropa je dalším povedeným projektem Davida Černého a kdo má smysl pro srandu, ocení to. Nejen to. Tato instalace upoutává pozornost, ale také nutí k otázkám. Co je umění? Kde je hranice humoru a satiry? Kam sahá svoboda projevu a co ji dnes nejvíc ohrožuje?
Jediná věc mě trošku zaráží. Proč David Černý nedotáhne svou mystifikaci až do konce? Proč se teď zkroušeně omlouvá na všechny strany? Proč předělal karikaturu Proroka z dánského lega? Opravdu bude odstraňovat Bulharsko z Entropie?
Myslím si, že mystifikaci s oněmi 27 evropskými výtvarníky měl na mysli od samého začátku. Být já na místě A. Vondry, určitě bych to vzal s úsměvem a nedělal z toho skandál. Jenže Vondra je politik a tak jeho reakce je typicky politicky polovičatá, takové ano i ne, zadní vrátka stále otevřená. Na jedné straně odvážně svěří takový projekt Černému, na druhé straně od něj dává ruce pryč…
Být na místě Černého, dotáhnul bych celou mystifikaci, až do konce. Pokud se však David Černý omlouvá, už tak dělá na české politické scéně (a tímto dílem se dostal na politický led) věc nevídanou – omlouvá se. To jsme ještě u českých politiků nezažili, a že šlo panečku o nějaké levárny!
Je taky možné, že jeho reakce je součástí celé mystifikace a odstraňování některých částí této instalace je vlastně další výpovědí tohoto díla o nás a o současné Evropě.
Podle mě se celé dílo i jeho záměr podařil a pokud by o to dílo nebyl zájem, vím o skvělém místě, kam ho umístit:
Smetanovo náměstí v Ostravě, přímo před Dům knihy LIBREX :-))