Reklama
 
Blog | Jan Becher

Nevkusná reklama nebo plíživá diskriminace?

Když jsem uviděl nejnovější televizní reklamu na Fernet Stock, zůstal ve mně neurčitý pocit, že v ní něco není v pořádku. Nahlas jsem nic neřekl, nechtěl jsem vypadat jako někdo, kdo nerozumí vtipu. Když jsem ale viděl nespokojený výraz ve tváři své přítelkyně, bylo mi jasné, že si myslí to samé. Ta reklama je nevkusná, ale především je urážlivá vůči ženám.

Děj reklamy: Na pláži někde v Čechách (na Lipně) se opaluje pár. On čte noviny, ona leží na dece. Na první pohled ideální obrázek se mění ve frašku ve chvíli, kdy uslyšíme nepříjemný ženin hlas, který je nespokojený a kritizuje všechno okolo. Muž s ledovým klidem člověka, který je buď na její řeči zvyklý anebo který ví, jak ženu umlčet, si stále nerušeně čte noviny. Ve chvíli, kdy už toho má dost, sáhne ženě za krk a otevře nafukovací uzávěr na jejím zátylku. V tom divák pochopí, že žena byla jen nafukovací figurína, která se dá kdykoliv vypustit a sbalit do tašky. Střih. Muž si večer v místní restauraci spokojeně připíjí s jiným mužem. Do toho říká hlas: „V ideálním světě můžete ženu vypustit. V reálném světě musíte občas vypustit vy.“

 

Pokud to mělo být vtipné, tak se to tvůrcům vůbec nepovedlo. Spojení ženy a nafukovací figuríny není totiž vtipné, ale nechutné. Jaké známe ženské nafukovací figuríny? S výjimkou „Aniček“ ze zdravotnických kurzů snad jen nafukovací figuríny s otevřenými ústy prodávané v sexshopech. V této reklamě je naznačováno, že ženy jsou sexuální „pomůcky“, které jsou tu k uspokojení mužských potřeb (sex, jídlo, pohodlí), ale jinak vlastně přinášejí jen samé problémy. Být nespokojen se svým vztahem k manželce je snad normou? A zbavit se ženy ve chvíli, kdy s ní nejsme spokojeni?

 

Nejsem puritán. Sexuální narážky mi v reklamě příliš nevadí, když vidím nějakou reklamu s obnaženou kráskou, řeknu si, že je to příliš laciné. Někdy to dokonce může být i velice vkusné, ikdyž proliferace (polo)nahých krásek v reklamě už dnes u mě vede automaticky k pocitu, že taková reklama je vylhaná a nemá s realitou nic společného.

Reklama

 

Nejsem odborník na reklamu, ale pokud má reklama působit na podvědomí diváka, jaký dojem zůstane uložen v hlavách statisíců mužů, kteří reklamu na tento nápoj viděli? Ptám se sám sebe, jaká má být cílová skupina, na kterou se obrací tato reklama? Lidé s nízkým vzděláním, nebezpečnými stereotypy v myšlení, nespokojení se svým životem, s násilnickými sklony? Hm, tak to fernet není pro mě.

 

Nejsem zastáncem nějakých zákazů a postihů, spíš si myslím, že veřejnost sama by měla rozhodovat, co je ještě vkusné a přijatelné a co ne. Veřejnost by měla vyvíjet tlak na firmy, aby nevhodné reklamy neprodukovaly nebo je rychle stáhly. Mělo by být ostudou pro takovou firmu, že vypustila něco nevhodného. Jak ten tlak vytvořit? Třeba tím, že se o takové reklamě bude hovořit negativně a s opovržením (což teď činím). Třeba tak, že zašleme svůj nesouhlasný názor firmě, která je třeba v zajetí marketingových odborníků a je odtržená od reality (což teď také udělám). Hlavním nástrojem by však měla být jediná účinná obranná reakce nás zákazníků – výrobek prostě nekupovat. Tímto oznamuji firmě produkující fernet, že přestávám tento nápoj konzumovat a budu působit na lidi ve svém okolí, aby se zachovali stejně. Přinejmenším do doby, než uvidím, že reklama bude stažena a firma přehodnotí svůj postoj.